Winkelstad Hardenberg heeft sinds kort een eigen bezorgservice. Thuis vanaf de bank toch lokaal winkelen wordt door de nieuwe breng – en haalservice steeds gemakkelijker. “Vandaag besteld is vandaag óf morgen al in huis”, zegt Robert Prins van Stichting Centrummanagement Stad Hardenberg. “We zijn sneller dan bol.com!”
Het plan voor een eigen bezorgdienst was er al een tijd bij Stichting Centrummanagement Stad Hardenberg (SCSH), maar toen de tweede lockdown zich aandiende was de service snel geregeld. Robert, die eind vorig jaar in het bestuur van de stichting is gekomen, nam het voortouw en binnen een paar dagen was de bezorgdienst een feit. “We hadden bij Prins Sport een bestelauto over. Deze hebben we tijdelijk beschikbaar gesteld en laten bestickeren. Omdat wij acht mensen in dienst hebben, voor wie we sinds de sluiting van de winkels niet genoeg werk hebben, hebben wij aangeboden de pakketten rond te brengen tot de winkels weer open gaan. Samen sterk, zo zie ik het.”
Met de bezorgservice wil SCSH de lokale ondernemers ontlasten, maar ook de consumenten meer gemak bieden. “Het contact gaat via de winkeliers. Mensen kunnen hun artikelen gewoon bij de winkels in Hardenberg bestellen. De winkeliers schakelen de bezorgservice in of brengen de bestelde spullen zelf bij de klant”, vertelt Robert. Momenteel zijn er zo’n vijftien winkels die hun artikelen aan de bezorgservice meegeven. “Vaak zien we dat ze in de stad zelf bezorgen om zo ook het contact met de klanten te behouden. Wanneer het buiten het centrum bezorgd moet worden, geven ze het pakket aan de bezorgservice mee. Het scheelt tijd en heel veel ritjes door de gemeente.”
Duurzaam en tijdbesparend dus, maar dat zijn niet de enige voordelen. “De bezorgservice is een originele manier om de binnenstad te promoten en Hardenberg op de kaart te zetten. En niet onbelangrijk: Hardenberg gaat met de tijd mee”, zegt Robert. “Snelheid wordt steeds belangrijker. Met de Bezorgservice Winkelstad Hardenberg willen we de consumenten die online kopen triggeren om lokaal te kopen. Je hoeft je huis niet meer uit en hebt je bestellingen ook nog sneller in huis.” De ondernemer wil zich sterk maken om de bezorgservice ook na de coronacrisis voort te zetten. Een nieuwe vorm moet daarvoor gekozen. “Ik denk dat een bezorgfiets een mooie aanvulling zou kunnen zijn”, aldus Robert, die op den duur het bezorgen aan een ander over moet laten. “Daar kunnen we vast wel een creatieve oplossing voor verzinnen.”
Bekijk nu het aanbod in Hardenberg en boek jouw onvergetelijke vakantie!