Ondernemer: Kamst Mode

De winkel ziet er goed uit, je draait op volle stoom en zit vol ambities en dan ineens staat alles op z’n kop. De modebranche wordt door de coronacrisis hard getroffen. Met live modeshows op social media blijft het team van Kamst Mode zichtbaar en in beweging. Een creatieve manier om de verbinding met de vaste bezoekers niet te verliezen én om de nieuwste voorjaarsmode alsnog bij de klant te krijgen.

De winkel ziet er goed uit, je draait op volle stoom en zit vol ambities en dan ineens staat alles op z’n kop. De modebranche wordt door de coronacrisis hard getroffen. Met live modeshows op social media blijft het team van Kamst Mode zichtbaar en in beweging. Een creatieve manier om de verbinding met de vaste bezoekers niet te verliezen én om de nieuwste voorjaarsmode alsnog bij de klant te krijgen.

“Ambities gaan even overboord. We moeten nu het bedrijf redden en onze medewerkers beschermen”

Bas Kamst, eigenaar Kamst Mode

Twee keer per week worden vaste klanten van Kamst Mode vermaakt met een live modeshow. Niet in de winkel, maar online. Via Facebook of Instagram krijgen de volgers een deel van de nieuwste voorjaarscollectie gepresenteerd. Met eigen modellen, een amateur cameraman en lady-speaker Vanessa die over elk kledingstuk iets vertelt, weten de liveshows van Kamst Mode een groot publiek te bereiken. “De modeshows zijn zowel voor de klant als voor de winkel een schot in de roos. Na de laatste show verstuurden we maar liefst achttien pakketten met kleding naar onze klanten”, vertelt ondernemer Bas Kamst over het succes.

De coronacrisis raakt ook Kamst Mode immens hard. Ironisch genoeg was Italië het thema van dit voorjaar in de vier winkels van Kamst Mode. Na een geslaagde fotoshoot in Rome viel het zonnige voorjaarsmagazine bij duizenden vaste klanten op de mat. “We draaiden op volle stoom, maar half maart was het in één keer gebeurd”, vertelt Bas. “We wisten niet wat ons overkwam.”

Medewerkers beschermen  

Bas en zijn vrouw Vanessa Kamst merkten al snel dat zowel klanten als medewerkers niet goed wisten hoe met de nieuwe situatie om te gaan. “Het eerste dat in ons opkwam was onze medewerkers in bescherming nemen. We hebben het een week aangezien, maar wij moesten concluderen dat mensen nog niet voorzichtig genoeg waren. We besloten de winkel te sluiten.”

Een enorme klap voor het modebedrijf dat flink in de lift zat. “We zijn extreem gegroeid in zes jaar en zitten vol ambities. We waren kerngezond en dan zie je in vijf weken alles verdwijnen”, vertelt Bas aangedaan. “Maar ik voelde: ik moet het personeel beschermen. Dan de ambities maar overboord. We moeten nu het bedrijf redden. We besloten met de dag te gaan leven en ons te focussen op wat wèl kan.”

 

Omdenken en creatief

Aan creativiteit en slagvaardigheid geen gebrek. In één week stampten ze een webshop uit de grond. Ze maakten verrassingspakketten voor hun vaste klanten en startten met de live modeshows op social media.

Ook was er aandacht voor de medemens. Kamst Mode schonk 16.600 cadeaubonnen aan zorgmedewerkers in de regio. Bas: “We willen de zorg een hart onder de riem steken en tja, we hopen natuurlijk ook dat ze straks onze winkel vinden en dat wij hen als nieuwe klanten mogen verwelkomen. Zo probeer je iets goed te doen voor je medemens en voor je bedrijf.”

Dat is niet het enige. De medewerkers van Kamst bellen dagelijks met klanten. “Eenzame ouderen bijvoorbeeld die ze al een tijd niet meer in de winkels hebben gezien. Zonder commercieel doel, maar wel om binding te houden met de klant. Zo proberen we het verschil te maken.”

Medewerkers van Kamst Mode worden niet voor niets verschilmakers genoemd. Bas is extreem trots op zijn 33 medewerkers. “Zonder hen was het de afgelopen weken niet gelukt en zonder hen lukt het straks ook niet om weer uit het dal te klimmen. Het is mooi om te zien dat iedereen voor elkaar wil knokken en hetzelfde doel heeft, namelijk bestaansrecht voor de winkels.” De ondernemer heeft er vertrouwen in dat zijn bedrijf, dat inmiddels weer open is, zich kan aanpassen en de crisis overleeft. “Het wordt een lange weg, waarin we vooral moeten omdenken en creatief moeten zijn.”

De leukste vakantie beleef je natuurlijk in deze regio!

Bekijk nu het aanbod in Hardenberg en boek jouw onvergetelijke vakantie!

Bekijk het aanbod